Cíl projektu

Cílem projektu je snížení genderové segregace ve vzdělávání v Plzeňském kraji a přilehlých regionech a zvýšení zájmu studentů o genderově nestereotypní studium.

Za genderově nestereotypní obory se považují pro dívky: geologie; strojírenství a strojírenská výroba; elektrotechnika, telekomunikační výpočetní technika; zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů; stavebnictví, geodézie a kartografie; zemědělství a lesnictví; informatické obory; kožedělná a obuvnická výroba; zpracování plastů; doprava.
Za genderově nestereotypní obory se považují pro chlapce: potravinářství a potravinářská chemie; textilní výroba a oděvnictví; obchod; pedagogika, sociální péče, zdravotnictví; osobní a provozní služby; polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie; ekonomika a administrativa; gastronomie, hotelnictví a turismus; publicistika a knihovnictví; právo, právní a veřejnosprávní činnost; veterinářství a veterinární prevence.
Chtěli bychom prosazovat princip rovných příležitostí a umožnit dětem rozvíjet své osobní předpoklady a zájmy bez ohledu na představy, které se stereotypně s jejich pohlavím pojí.
V České republice přetrvává segregace trhu práce. V evropském měřítku patří k zemím s velice podprůměrným zastoupením žen v technických a ICT oborech, což přináší řadu negativních důsledků v hospodářské a společenské oblasti. Tato segregace vzniká již v průběhu dětství a dospívání, kdy se formuje osobnost a sebepojetí. Dívky jsou zpravidla motivovány ke studiu humanitních a pečovatelských oborů, zatímco chlapci ke studiu technických oborů.
Negativním důsledkem segregace trhu práce je např. nerovnost odměňování. Feminizované sektory jsou zpravidla hůře finančně ohodnoceny než ty, ve kterých dominují muži. Nízké zastoupení žen také znamená, že se do daného oboru nepromítne žitá zkušenost žen, což může mít negativní dopady jak na obsah, tak na formu práce. Dalšími negativními důsledky jsou:
V rámci projektu budou podpořeny komplexní aktivity zaměřené na rozvoj povědomí o genderových stereotypech a možnosti volit genderově atypické vzdělávací a pracovní dráhy. V důsledku těchto aktivit projekt přispěje k vědomé volbě studijních a profesních drah založené na informacích a sebepoznání. Díky uvědomění si genderových stereotypů se student/ka může rozhodovat pro budoucí studijní obor či povolání podle svých skutečných předpokladů a zájmů.

‘Nejvíce feminizovanou pozicí je v České republice odborná administrativní pracovnice’

 

Partneři projektu